Facebook markedsføring

Så skal du vel have indrykket nogle annoncer i både de lokale og de landsdækkende aviser, så du kan få budskabet ud til så mange som muligt, sagde min onkel Freddy, da jeg fortalte ham om det nye koncept indenfor servicebranchen, som mit firma nu vil lancere.

Onkel Freddy er oppe i årene, og han har selv anvendt avisannoncering i forbindelse med det firma, han for nogle år siden solgte for at gå på pension, så der er nok ikke noget at sige til, at hans første tanke gik i den retning. Men jeg måtte nu fortælle ham, at annoncering i aviser efter min mening giver for lille respons, for man kommer ganske enkelt ikke i kontakt med tilstrækkeligt mange potentielle kunder.

Så jeg brugte lidt tid på at sætte ham ind i, at jeg selv har haft ganske gode erfaringer med digital annoncering som for eksempel Facebook marketing. Onkel Freddy var fra en start temmelig skeptisk. Ganske vist havde han da hørt om Facebook, men det er vist ikke noget, han selv bruger, så hans fornemmelse af gennemslagskraften ved den slags kan nok ligge på et temmelig lille sted.

Derfor var det lidt af en sej diskussion, vi havde om det spørgsmål, men efterhånden som samtalen skred frem, fik jeg vist alligevel overbevist ham om, at social media markedsføring i mange tilfælde giver en lavere kontaktpris end de mere traditionelle former for markedsføring. Men det kommer selvfølgelig an på, hvad det er, man vil reklamere for. Er man for eksempel et lokalt håndværkerfirma, er det helt sikkert mest oplagt at annoncere i lokale medier, for man får jo ikke noget ud af at henvende sig til folk i andre landsdele end den, man selv opererer i.

Omvendt skal man bestemt tænke på kontaktprisen – altså den samlede pris divideret med det antal personer, man får i tale med sin annonce, og hvis der som i mit tilfælde er tale om et produkt, der henvender sig til forbrugere over hele landet, er der efter min opfattelse slet ikke tvivl om, at man kommer i kontakt med langt flere pr. betalt krone ved at reklamere i de digitale medier.

På et tidspunkt viste jeg onkel Freddy, hvordan det ser ud på computerskærmen, når man åbner sin Facebook-side. Og da jeg så også fortalte ham, hvor mange borgere alene i Danmark, der har deres egen Facebook-profil og dagligt åbner den på computeren, så lod han sig overbevise om, at det i mit tilfælde er den rigtige vej at gå.

Og jeg satte trumf på, da jeg fortalte ham, at mit reklamebureau heller ikke er et sekund i tvivl om, at jeg skal bruge mit reklamebureau på de sociale medier. Det er nemlig sådan, at min reklamemand i bureauet allerede har udarbejdet en plan for min markedsføring, og udover annoncering på Facebook omfatter den også en Instagram marketing, som jeg i øvrigt ikke har prøvet før, men jeg tror nu nok, at jeg vil godkende den del af hans oplæg også, for Instagram bliver jo også brugt af mange.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *