Forberedelse til eksamen

Min gode ven og klassekammerat på HF kurset, Marco, har sandelig skudt papegøjen i kraft af, at han scorer en del ekstra lommepenge ved at give nogle af de andre på kurset ekstra undervisning i spansk. Marco er nemlig født og opvokset i Spanien og taler sproget flydende, selv om han de seneste godt seks år har boet i Danmark sammen med sin mor, der er pæredansk.

Det hele startede med, at Marco og jeg en dag i skolen stod og kiggede lidt adspredt på den store opslagstavle, der er i skolens foyer. Et af de nye opslag bekendtgjorde, at en anden af vores medstuderende, Pelle, tilbød hjælp til matematik som her. Det burde ikke overraske os, for Pelle er kendt på skolen for at være en rigtig matematik-nørd, så han kan selvfølgelig sagtens lære fra sig.

Marco sukkede og sagde, at han bestemt godt kunne bruge lidt hjælp i det fag, som han hele tiden har haft ret svært ved. Problemet var bare, at Pelle ville have penge for sin indsats, og penge er ikke ligefrem det, Marco og hans mor, der er alene med to yngre børn udover Marco, har flest af.

Men så fik jeg en lys ide, syntes jeg selv, så jeg foreslog Marco, at han satte et andet opslag op med tilbud om hjælp til spansk, for der er minimum to hold på skolen, der har valgt spansk som tilvalgsfag.

Marco tog imod ideen og satte et opslag op samme dag, og inden ugen var omme, havde han dannet et hold på syv medstuderende, som gerne ville modtage hjælp til spansk. Marco er en beskeden fyr, så hans pris pr. elev er lavere end Pelles i matematikundervisningen, men Marco har som nævnt syv på sit hold, så der er et mærkbart overskud også efter, at han har betalt Pelle for den matematikhjælp, han modtager.

Selvfølgelig tager det noget af Marcos tid både at skulle gå til undervisning hos Pelle og selv være underviser overfor de syv, der har meldt sig til hans hold i spansk, men alt i alt handler det om to til tre timer pr. uge, så det klarer Marco sagtens, og han er rigtig glad for det, der er sket.

Indtil nu har enhver tanke om en matematik eksamen givet ham kuldegysninger, men det har ændret sig markant over det seneste par måneder, hvor logikken i forbindelse med matematik er ved at gå op for Marco. Han klarer i mange tilfælde selv de opgaver, vi har for i faget, så han overvejede på et tidspunkt at stoppe undervisningen hos Pelle.

Men der satte jeg hælene i og understregede overfor Marco, at han bør holde fast i hvert fald dette skoleår ud. Pelle har nemlig lovet sit hold at bidrage med en specielt tilrettelagt forberedelse til matematik eksamen, der blandt andet indeholder opgaver fra tidligere eksamener.

Heldigvis lyttede Marco til mit råd og besluttede sig for at fortsætte undervisningen hos Pelle, og nu er jeg spændt på, hvordan han vil klare den forestående eksamen i matematik.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *