Lækkert grafisk design

For et par år siden løb jeg tilfældigt på en af mine gamle klassekammerater fra folkeskolen, Erik, som jeg fik øje på, da han kom ud fra vores genbos hus. Der gik lige lidt tid, før det gik op for mig, at det var Erik, for jeg havde ingen anelse om, at han havde uddannet sig som skorstensfejer, og derfor forbandt jeg ikke lige den skorstensfejer, der kom ud fra genboens hus med en, jeg tidligere havde kendt.

Men da jeg kunne se, at det var ham, gik jeg udenfor for at hilse på ham, og vi fik en rigtig hyggelig snak derude på fortovet. Det viste sig, at han bor ikke så langt her fra, så vi aftalte at mødes igen ugen efter.

Han fortalte, at han i nogle år har været ansat i et større skorstensfejerfirma, og da hans mester nærmer sig pensionsalderen, havde han forhåbninger om, at han kunne overtage firmaet, hvor han reelt på det tidspunkt fungerede som souschef.

Siden har vi holdt forbindelsen, og her for nylig fortalte Erik, at han fra næste årsskifte skal overtage firmaet. Handelen er aftalt, og han har fået grønt lys fra sin bank til at indgå i den handel. Han fortalte også, at han har planer om at udvide forretningen, og han mener, der er et godt potentiale, hvis bare han får markedsført sin forretning på den rigtige måde.

Og den slags er jo lige mit fag, idet jeg i kraft af min uddannelse og mit arbejde i et reklamebureau i Aarhus beskæftiger sig med markedsføring af enhver slags i det daglige. Så det var oplagt for mig at tilbyde Erik min assistance, og det var han bestemt glad for, og jeg havde også en fornemmelse af, at han havde ventet et sådant tilbud fra min side.

Vi skal i gang med en solid branding ( beskrevet glimrende her: http://purelines.dk/strategi/branding-strategi/ ) af din forretning, sagde jeg til ham, for folk skal have det ind på nethinden, at skal deres fejes skorsten, så er det din forretning, man kontakter. Vi gennemgik, hvordan forretningen i øjeblikket markedsfører sig, og Erik nævnte, at det stort set kun sker via de gule sider i telefonbogen, for den hidtidige ejer havde ikke ønsket at kaste sig ud i noget med internettet.

Jamen, det er et must nu om dage, svarede jeg, for folk er ved vænne sig fra telefonbogen og går i stedet på nettet og googler ordet skorstensfejer og eventuelt et bynavn, hvis de skal bruge sådan en. Og så gælder det om at have en velkomponeret hjemmeside, der giver forretningen en tilpas visuel identitet, så det fæstner sig på kundens nethinde.

Derfor skal vi have udarbejdet et godt og entydigt logo til forretningen, for de fleste mennesker er bedre til at huske billeder end navnet på et firma. Grafisk design (som beskrevet her) er ikke mit speciale, men jeg har forbindelse til en virkelig ekspert i logo design i Aarhus, fortalte jeg Erik, og det vil så nok koste ham lidt. Men Erik er også indstillet på, at ordentlig markedsføring ikke er gratis.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *