Need for speed

“Det er et kapløb – konstant og på daglig basis. Og det kræver en god kondition i form af indlæringsevne og vilje samt teknisk gode hjemmesider at følge med”. Sådan siger Thomas Rosenstand fra firmaet Concept Interest, der er specialister i søgemaskineoptimering som svar på vores spørgsmål om, hvor vigtig HASTIGHED egentlig er, når det gælder om at gøre sig lækker for Google. Og så henviser han til en anden dansker, der efter sigende skulle være en af de førende, når det gælder hastighedsoptimering af hjemmesider og webshops: Kim Tetzlaff.

Google måler hastigheden

Som det er sædvanen med søgemaskinegiganten Google, er kommunikationen i bedste fald ulden, men det står klart, at den hastighed, hvormed en hjemmeside indlæses, har stor betydning i forhold til placeringer. Derfor har Google også inkorporeret hastighedsmåling flere steder – både i GWT og Analytics.

Faktisk har de et overordentligt godt og gratis værktøj, hvor man kan teste sin loadhastighed og få gode råd til, hvordan den kan forbedres: http://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Det kan vist kun anbefales, at man som ejer af en hjemmeside får gjort den så hurtig, som det nu er muligt. Og ofte skal eksperter som Kim Tetzlaff på banen, før der virkelig sker noget.

At gøre hjemmesider hurtigere

Men hvad er det egentlig for trolderier, en mand som Kim Tetzlaff bedriver? Han arbejder bl.a. med at forkorte de scripts og andet, der fylder på en hjemmeside. Og via justeringer af serveren og andet godt, kan han i nogle tilfælde mere end halvere den tid, det tager at indlæse en hjemmeside.

Han er specialiseret i flere platforme – lige fra WordPress til Magento, Drupal, Presta Shop og naturligvis håndbyggede løsninger.

Søgemaskineoptimering og hastighed – hvorfor?

Hele baggrunden er faktisk ganske naturlig. Jo hurtigere en hjemmeside svarer – jo bedre en oplevelse er det for brugeren. Og derfor vil Google gerne belønne hurtige hjemmesider ved at placere dem bedre, for når de gør det, oplever brugerne, at hjemmesider, de har fundet i Google, er de bedste. Og så fastholder Google dem som brugere. Ja – så enkelt er det faktisk.

Nu er det jo ikke sådan, at hastighed er det eneste, der skal til. Faktisk er der over 200 faktorer, der bestemmer en hjemmesides placering på en given søgning. Og hastighed er en af dem – og en ganske vigtig en.

Tag et kig på Kim’s hjemmeside om hastighedsoptimering: http://kim-tetzlaff.dk/hastighedsoptimering

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *