Skrotpræmie for min gamle Peugeot

Nu gik den bare ikke længere. Jeg må bide i det sure æble og tage afsked med min gamle Peugeot, som har tjent mig trofast i lidt mere end 15 år. Det ærgrer mig, at jeg må skille mig af med den, for den og jeg har haft et godt liv sammen,

Vi købte den fra ny, da vi kun havde et barn og ikke behov for så voldsomt meget plads. Men med tiden kom der endnu to børn til, og økonomien var også blevet lidt mindre anstrengt, så vi anskaffede os en større bil, der skulle fungere som vores familiebil, mens jeg så kunne bruge den gamle 206’er til at køre frem og tilbage mellem hjem og arbejdsplads.

Da den så her for nylig endnu en gang blev indkaldt til syn, valgte jeg at lade værkstedet gennemgå den for at få at vide, hvor meget der skulle laves på den for at få den godkendt ved synet. Og det var en nedslående besked, for de nødvendige reparationer ville løbe op i så meget, at det langt overskrider, hvad bilen er værd i almindelig handel.

Værkføreren var ærlig og fortalte mig, at min kære Peugeot rent faktisk var at regne for en skrotbil. Han var selv lidt bedrøvet over det, for han og hans værksted havde nu passet den bil i 15 år, men på den anden side havde den kørt godt og vel 260.000 kilometer, så der er nok ikke så meget at sige til det.

Han nævnte overfor for mig, at nu skulle jeg ikke bare lade den første den bedste autoophugger få bilen, for han vidste af erfaring, at der kan være ret store forskelle på skrotpriser på biler, så jeg kunne nok score nogle penge ved at ringe lidt rundt til forskellige ophuggere.

Jeg havde faktisk slet ikke tænkt nærmere over, at der kunne være penge i sådan et gammelt lig af en bil, hvilket jeg nævnte overfor værkføreren. Han mindede mig så om, at der om ikke andet i hvert fald er tale om en skrotpræmie fra staten, når man sender sin bil til ophug i et autoriseret firma, der sørger for at hugge den op ud fra de forskrifter, som findes i forbindelse med en miljørigtig ophugning.

Han fortalte, at han selv kun havde haft gode erfaringer med et autoophug, som ligger ude i industrikvarteret her i byen. Han var også overbevist om, at det firma er indstillet på at betale en fair pris for skrotbilen, hvis den ellers stadig har brugbare dele, som firmaet kan sælge som brugte reservedele.

Vi var nu enige om, at der nok ikke var særligt meget brugbart i min gamle Peugeot, så jeg satte ikke næsen op efter nogen økonomisk gevinst i den sammenhæng. Jeg ringede til firmaet og fik den besked, at hos dem foregår afhentning af skrotbil uden udgift for ejeren, men en bil som min kunne de altså ikke betale andet end skrotpræmien for.

Så i dag blev min tro følgesvend så hevet op på ladet af en lille lastbil og kørt væk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *