Skru ned for de dårlige vaner og op for de gode

Gode og dårlige vaner er noget, som vi alle har, og begge dele er noget, som er svært at ændre på. Når det er sagt, skal det også nævnes, at det ikke er umuligt at ændre på noget af det. De gode vaner skal der dog helst ikke skrues på. Det skal der til gengæld på de dårlige. Rigtig mange af os har desværre flere dårlige vaner end gode. Det gælder blandt andet på områder som alkohol, rygning, søvn, produktivitet, mad og motion. Rigtig mange danskere er dog begyndt at lægge deres vaner om, men vi burde være flere, der gjorde det. Derfor giver denne artikel et par ideer til, hvilke vaner som man kan justere på, og hvordan dette kan gøres.

Moderate mængder alkohol

Danmark er et af de lande, der har et utrolig stort alkoholindtag, og det er ikke en særlig fed ting at komme på landkortet for. Der er da noget federe at være verdens lykkeligste land eller ligge højt på skalaen over de lande med det bedste helbred eller vaner. Desuden er alkohol ikke særlig sundt for kroppen. Der blandt andet blevet lavet en undersøgelse over, hvad der sker med kroppen efter en uge på festival, og det var ikke pæne resultater – dog var mange af konsekvenserne midlertidige, men ved vedligeholdelse af denne mængde indtag eller lignende mængder, kunne det få længerevarende konsekvenser.

Derfor er alkohol en af de dårlige vaner, som vi bliver nødt til at gøre noget ved. Det betyder ikke, at du skal skære alkohol fuldstændigt ud af dit liv, men du skal tænke over kun at drikke det i moderate mængder. Det er f.eks. ikke særlig godt for din krop at gå i byen to gang hver uge, faktisk bør du ikke engang gøre det én gang hver eneste uge. En glas vin eller en kold øl i ny og næ, er dog ikke noget, der skader nogen.

Skær ned på cigaretterne

En anden dårlig vane, som rigtig mange danskere er i besiddelse af, er rygning. Tallet er faldende, men det er stadig en stor del af befolkningen, der flere gange om dagen stikker en cigaret i mundvigen. Rygning er utrolig dårligt for din krop, men også for dine omgivelser. Det er da også af den grund, at de fleste offentlige steder forbyder rygning.

Det bedste ville selvfølgelig være at stoppe med at ryge helt, men dette er en svær opgave, hvis du ikke er meget målbevidst. Det kan være en rigtig god ide at finde en, der har lyst til at stoppe sammen med dig. En anden mulighed er at skifte de rigtige cigaretter ud med en e-cigaret. Du kan købe e cigaret her.

Mindre junkfood

Denne her sang burde du også have hørt før. Overvægt er en af de ting, der fylder rigtig meget blandt den danske befolkning, og derfor er dit indtag af junkfood og lignende også en vane, som du bør justere på. Dette kan gøres ganske enkelt ved at beslutte, at søde sager kun må indtages én dag i ugen. Udover dette kan du begynde at spise sundere i din hverdag. Der skal faktisk ikke mere til, end at du begynder at supplere din mad med frugt og grønt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *