Workshops i firmaet

Det var en udbredt stemning af usikkerhed, der bredte sig blandt samtlige medarbejdere, da vi for nogle måneder siden en dag som lyn fra en klar himmel fik meddelelsen om, at virksomheden var blevet solgt til en stor koncern, som vi hidtil havde opfattet som en konkurrent. Når man i en del år har arbejdet i et familieejet, hæderkronet firma, er den slags meddelelser bestemt ikke en af de mest kærkomne.

Der var en helt naturlig frygt for nedskæringer, for især på administrationen ville det jo nok være muligt at spare en del på nogle funktioner, der kunne lægges ind under de nye ejeres administration, så selv om det blev understreget, at der ikke var planer om en fyringsrunde, var der bestemt fortsat en stemning af uro i firmaet.

Men vi blev nok lidt beroliget, da det var en af vores egne, der blev udnævnt til ny administrerende direktør. Han proklamerede fra en start, at han havde fået til opgave at stå i spidsen for en omfattende omlægning af arbejdsgangene, som også ville omfatte et stort program for medarbejderudvikling, idet vi skulle klædes på til at fungere som del af en større koncern.

Vores nye øverste chef, Jeppe, erkendte også, at han selv måtte på skolebænken, for han er et produkt af vores eget firma og har ikke nogen forudgående erfaring som øverste leder af en virksomhed. De nye ejere har tilbudt ham at stille en konsulent til rådighed i en periode, så han kan få den rette ledelsesrådgivning. Vi medarbejdere har nu hele tiden haft stor tiltro til Jeppe, som er en særdeles kompetent person, som også har evnen til at sætte sig ind i medarbejdernes vilkår og ønsker til det daglige arbejdsklima.

Det omfattende program for medarbejderudvikling startede allerede ugen efter, at Jeppe var tiltrådt som direktør. Første seance var et foredrag af en professor fra Copenhagen Business School, der fortalte os noget om, hvordan man skulle arbejde med sig selv for ikke at komme til at opfatte sig selv som en ubetydelig lille brik i et stort spil, når vi nu var blevet medarbejdere i en stor, international koncern i stedet for i et mindre familiefirma med kun godt 40 medarbejdere i alt. Jeg kunne nu bedre lide de foredrag med hende her: http://herforthexecutive.dk/foredrag/

Efter foredraget blev vi medarbejdere opdelt i fem gruppe, der skulle deltage i workshops med forskellige emner, der alle havde relation til den nye arbejdssituation, vi var blevet bragt i. I den workshop, som jeg deltog i, handlede det om, at vi hver især skulle redegøre for de betænkeligheder, vi havde haft ved meddelelsen om ejerskiftet. Efter min smag var der lige lovlig meget navlepilleri i den seance, men jeg kunne nu godt mærke, at det havde en positiv effekt at få kendskab til mine kollegers tanker i den anledning. Og jeg kunne forstå på andre kolleger, at de også havde fået noget godt ud af de workshops, de havde deltaget i.

Alt i alt har starten på det program med medarbejderudvikling i hvert fald betydet en forbedring af den daglige trivsel på arbejdspladsen, så der er lys forude.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *